Monday 16 December 2013

DIY hand bouquet/hand flower

Aku memang minat giler dengan fresh flower.. tak tau la nak cakap macam mane, laki aku pun dah pening dengan aku.. haha

Sebab tu aku sanggup tolong kalau ade kawan2 ke mintak tolong belikan bunga, sebab suka sangat2 pergi kedai bunga, kalau bukan sebab nak tolong belikan bunga nanti takde reason pulak nak pergi kedai bunga kan.. pastu nanti boleh la selit2 sikit bunga yang aku nak, takde lah laki aku marah nanti.. hehe

Barang-barang yang diperlukan
  • Cutter
  • Ribbon
  • Pita pelekat untuk bunga yang warna hijau 
  • Bunga - rose/calla lily/eustoma/gerbera 
  • Daun - beargrass/tea leaf/ruscus
  • Jarum yang ada kepala untuk matikan lilitan ribbon nanti
Boleh la pilih jenis, warna dan gabungan bunga ikut warna tema korang nanti..
Kalau pakai bunga ros, boleh lah buang duri dan daun terlebih dahulu.. Macam aku biasa nya akan buka net bunga dalam 3 jam sebelum buat bunga tangan ni, bagi dia kembang sikit dulu

Tutorial untuk bunga tangan ros

  1. Gabungkan 5 kuntum bunga ros
  2. Lilitkan dengan menggunakan pita pelekat hijau, kemaskan supaya bunga ros tidak berubah kedudukan - jangan potong pita pelekat 
  3. Tambahkan kuntuman bunga ros secara berselang-seli keliling bulatan, dan lilitkan lagi dengan pita pelekat
  4. Ulang sehingga dapat saiz yang korang nak (biasa aku buat 20 kuntum)
  5. Kemudian boleh tambahkan daun atau bunga2 kecil keliling untuk cantikkan lagi gubahan ni
  6. Lilitkan ribbon supaya bunga tangan korang nampak lagi cantik dan kemas. Boleh matikan lilitan dengan ikatan ribbon, kerongsang atau jarum yang ada kepala tu (tak tahu nama boleh tengok gambar kat bawah)
Contoh-contoh bunga tangan yang aku pernah buat


Roses hand bouquet




Ni pulak buat untuk majlis bertunang sepupu.. Bunga2 die yang beli, aku tolong gubahkan jer.. :)


Calla lily hand bouquet


Bunga tangan ni dibuat atas permintaan kawan untuk majlis nikah dia...
Macam reti jer nk buat kan, hentam jer la... 

calla lily ni beli di petaling street, ingat nak beli yang import sebab lagi cantik dan kembang sikit, tapi kebetulan time dia kahwin tu takde stock pulak.. so beli la local calla lily ni,1 bundle dalam RM8 kalau tak silap. yang warne hijau bentuk ribbon tu aku buat guna bearleaf grass. kat rumah aku memang ade tanam pokok ni, senang hidup.

Roses hand bouquet




Bunga tangan ros merah ni untuk kawan yang sama jugak, tapi ni untuk majlis bersanding dia... 
suka sangat dengan warna ros merah ni

Roses hand bouquet



Roses hand bouquet ni pun untuk kawan tu jugak, tapi untuk majlis bertandang dia..
Kali ni nasib tak berapa baik, takde roses color baby pink yang die nak, pulak tu rose kali ni tak cantik, macam taknak kembang jer.. harga still sama macam yang beli sebelum2 ni, 1 bundle gred A local dalam RM18

Gerbera hand bouquet



Yang ni pulak kawan mintak tolong buat saje2 jer, die nak buat apa tak tahu lah..
sebelum dia ambil buat hiasan kat meja opis aku dulu yer.. hehe 
Tapi yang ni aku belum lilit ribbon lagi untuk pemegang tu..
Gerbera/daisy ni murah sikit dalam RM8 jer 1 bundle..


1 comments:

PENCERITA HATI said...

Salam sis, 1 bundle tu maksud dia berapa kuntum??..hehehe

Post a Comment

 
Copyright © Natasya Nadia
Blogger Theme by BloggerThemes | Theme designed by Jakothan Sponsored by Internet Entrepreneur